31 июл. 2012 г.

Искусство рассуждать о книгах, которые вы не читали. Пьер Байяр

Provocative, challenging and witty…In challenging the line between read­ing and non-reading, Bayard actually whet my appetite to read more. — USA Today

Brilliant…A witty and useful piece of literary sociology. — London Review of Books

"To what end? Bayard finally reveals his diabolical intent: he claims that talking about books you haven’t read is “an authentic creative activity.” As a teacher of literature, he seems to believe that his ultimate goal is to en­courage creativity. “All education,” he writes, “should strive to help those receiving it to gain enough freedom in relation to works of art to them­selves become writers and artists.”

It’s a charming but ultimately terrifying prospect — a world full of writers and artists. In Bayard’s nonreading utopia the printing press would never have been invented, let alone penicillin or the MacBook.

I seriously doubt that pretending to have read this book will boost your creativity. On the other hand, reading it may remind you why you love reading." NYT

Скандальным, непристойным кажется уже название — подумать только: факт незнакомства с какими-то книгами, которые теоретически должны быть про­читаны, принято скрывать — стесняться своей ущербности. Существующая система «обязанностей и запретов» ведет к тому, что мы привыкли «лицемерить, когда речь заходит о том, какие книги на самом деле читали». «Кроме денег и секса есть мало областей жизни, о которых было бы так же трудно услышать от людей правду, как о прочитанных книгах». Меж тем ну сколько вот, сколько книг вы прочли? Десять тысяч? Ну и что, но ведь есть еще десять тысяч — в том числе Очень Важные, — которые вы все равно не читали; стыдно, не правда ли? Но и это еще не все: ведь «…разобраться, что значат слова «я прочел эту книгу», в высшей степени проблематично» — какие-то книги вы прочли «от корки до корки», какие-то — пролистали, ­какие-то — прочли пару абзацев и уловили идею, какие-то — прочли целиком, но ничего не поняли; какие-то — прочли, но забыли; где, собственно, в таком случае ­проходит грань между «прочел» и «не прочел»? - Афиша