30 июн. 2013 г.

Что такое интеллект и как его развивать. Роль образования и традиций. Ричард Нисбетт

Умнее ли мы, чем наши бабушки и дедушки, и если да, то в чем именно? Можно ли сравнивать умственные способности у афри­канских аборигенов и у представителей западной цивилизации? В чем несовершенство существующих систем оценки интеллекта, и делает ли нас умнее школа? На эти и множество других вопро­сов отвечает Ричард Нисбетт, один из самых выдающихся совре­менных социальных психологов. Анализируя материалы иссле­дований, статистику приемных семей, результаты школьных экс­периментов, Нисбетт опровергает концепции генетической предопределенности интеллекта и показывает роль и возможно­сти культурной среды и образования.

Whether intelligence is largely determined by genetics or environment has long been hotly contested. Nisbett, a University of Michigan psy­chology professor, weighs in forcefully and articulately, claiming that environmental conditions almost completely overwhelm the impact of genes. He comes to this conclusion through a careful statistical ana­lysis of a large number of studies and also demonstrates how envir­onment can influence not only IQ measures but actual achieve­ment of both students and adults. (People often overachieve when appropri­ate incentives are in place, Nisbett argues.) Nisbett builds a very strong case that measured IQ differences across racial, cultural and socioeconomic boundaries can easily be explained without re­sorting to hereditary factors. The result is a very positive message: schools, parents and government programs can have a huge impact if they take the right, which are not necessarily the most expensive, steps. Without those steps, he says, the current role of socioeconomic factors is frightening, with economically disadvantaged children largely condemned to failure. Although Nisbett relies heavily on stat­istics to document his claims, he does so in a manner accessible to general readers and uses a thoroughly appealing style to engage them throughout.